قفسه بندی انبار صنعتی
شنبه, ۱۷ دی,۱۴۰۱

قفسه بندی انبار صنعتی

 

         

با قفسه بندی انبار، هوشمندانه انبار کنید

قفسه بندی انبار یکی از بخش های اساسی زیرساخت انبار است که می تواند موجب تسریع یا مانع عملیات انبار شود. با قفسه بندی مناسب انبار، مدیران انبار فضا را به حداکثر می‌رسانند و سازماندهی انبار را برای کارایی و فرآیند برداشت ساده بهینه می‌کنند. چیدمان انبار و نوع محصول، نقش مهمی در نوع قفسه بندی انبار دارد. همچنین عرض راهروها، مکان های اتصال قفسه ها، ناحیه های حمل و نقل و سایر اجزای انبار، مواردی هستند که در انتخاب قفسه مناسب تاثیرگذارند.

انواع قفسه انبار

در انبار انواع مختلفی از سیستم های قفسه بندی وجود دارد که به قفسه های پالت یا سیستم های جابجایی مواد نیز معروف هستند. پالت‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی یا اسکیدها با سیستم‌های قفسه‌بندی بزرگ‌تر که از قفسه‌هایی در سطوح مختلف تشکیل شده‌اند، ترکیب می‌شوند. پایه های پالت در عرض های مختلف برای پشتیبانی از اجسام قرار داده شده بر روی قفسه ها در انبار موجود است. در بسیاری از موارد، قفسه انبار چندین متر ارتفاع دارد و برای فرآیند بارگیری به لیفتراک نیاز دارد. پیکربندی‌های مختلف سیستم قفسه‌بندی انبار از جمله قفسه‌های پالت انتخابی، قفسه‌های خود راهرو یا درایوین، قفسه‌های پوش بک، قفسه‌های پالت راک ریلی و قفسه ایزی راک ریلی امکان‌پذیر است.

قفسه پالت انتخابی

ساده ترین سیستم قفسه بندی، قفسه بندی پالت انتخابی است که اجازه می دهد تا بارهای پالت با عمق یک واحد در کنار هم ذخیره شوند. این باعث می شود که تمام پالت ها از راهرو قابل دسترسی باشند. برای تراکم ذخیره سازی بیشتر، قفسه دو عمق، دو بار پالت را به صورت پشت سر هم در خود جای می دهد.

ویژگی های قفسه‌بندی پالت انتخابی:

حجم کم (تا 3000 پالت)

طیف وسیعی از واحدهای انبارداری (SKU)

کم هزینه زمین

دسترسی مستقیم به هر پالت موجود در انبار

دسترسی چندگانه (بیش از یک کامیون در یک راهرو)

 قفسه های پالت صنعتی

با قفسه‌بندی پالت، کالاها مستقیماً از طریق راهروها قابل دسترسی هستند و هر پالت،کانتینر فضایی را اشغال می‌کند، بنابراین پیگیری انبار در مقایسه با سیستم‌های دیگر پیچیده‌تر است. قفسه های پالت استاندارد همه کاره ترین گزینه هستند. قفسه های پالت برای نگهداری انواع مختلف SKU ایده آل هستند، زیرا قفسه ها با اندازه ها، فضاها و وزن ها سازگار هستند.

از سوی دیگر، قفسه‌های بلند برای چیدن جعبه‌ها، توت‌ها یا بارهای واحد کوچک‌تر نیز می‌توانند در سیستم قفسه پالت قالب‌گیری شوند و در صورت نیاز به استفاده از محصولات با فرمت‌های خاص مانند لاستیک یا قطعات یدکی، از طریق لوازم جانبی قابل تنظیم هستند.

قفسه درایوین راک

قفسه درایوین راک یکی دیگر از گزینه های ذخیره سازی با تراکم بالا است که در آن بالابر در داخل قفسه ذخیره سازی حرکت می کند و پالت ها را روی ریل های بار قرار می دهد. سیستم‌های Drive in می‌توانند از 2 تا 20 پالت عمق داشته باشند. این سیستم ها نسبتاً ارزان هستند، اما به دلیل عدم انتخاب پذیری، بهره وری پایین و آسیب پذیری محدود هستند. 

برای برنامه‌های ذخیره‌سازی سرد، غذا و نوشیدنی و خواربار فروشی با تعداد SKU محدود، تنوع محصول محدود، تولید تفکیک شده تاریخ یا تولید دسته‌ای استفاده می‌شود.

مزیت اصلی قفسه بندی با تراکم بالا این است که ظرفیت ذخیره سازی را در مقایسه با یک سیستم قفسه استاندارد هم از نظر ارتفاع و هم از نظر سطح دو برابر می کند. با این حال، هنگام ذخیره محصولات همگن باید آنها را انتخاب کرد، هر خط باید دارای همان نوع SKU باشد و دارای چرخش کم یا متوسط باشد.

      

قفسه پوش بک

قفسه‌های پوش بک، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی با چگالی بالا هستند که پالت‌ها را از جلو روی یک سیستم پالت تودرتو که روی ریل‌های شیبدار می‌لغزند، بار می‌کنند.

سیستم‌های قفسه‌ای به عقب طراحی شده‌اند تا امکان ذخیره‌سازی متراکم محصول را فراهم کنند که نیازی به بازیابی First-in First-Out ندارد. قفسه‌های پالت پشتی، سازه‌های قفسه‌ای ثابت هستند که پالت‌ها را از جلو بر روی یک سیستم پالت تودرتو که روی ریل‌های شیبدار می‌لغزند بار می‌کنند.

یک سیستم قفسه عقب برای ذخیره سازی با تراکم بالا چندین خط محصول یا SKU عالی است. این محصول از طراحی استفاده می کند که تعمیر و نگهداری را حذف می کند و گزینش پذیری بیشتری را ارائه می دهد. در یک سیستم فشار برگشتی، یک پالت بر روی یک چرخ دستی نورد آزاد قرار می گیرد که هر بار که یک پالت اضافی روی سیستم بارگذاری می شود، به داخل سیستم بازگردانده می شود. این سیستم ها در پیکربندی های دو، سه، چهار، پنج و شش گاری در دسترس هستند. از آنجایی که پالت‌ها به سمت پایین به سمت راهرو می‌لغزند، یک قفسه پالت عقب‌نشینی به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از یک قفسه درایو-این قابل مقایسه در بارگیری و تخلیه سریع‌تر است.

در سیستم فشار به عقب، در حالی که از روش ذخیره سازی Last-In First-Out (LIFO) استفاده می شود، می توان به همه چیز از راهرو دسترسی داشت. این سیستم در حالی که از راهروهای کمتری استفاده می‌کند، چندین چهره انتخاب می‌کند، بنابراین فضای انبار بیشتری را باز می‌کند.

           

قفسه کانتی لوور

بهترین راه حل برای نگهداری اقلام طولانی یا دراز و حجیم بدون ستون عمودی راهرو برای محدود کردن فضای ذخیره سازی افقی هستند. طراحی این قفسه ها به گونه ای است که از برج ها، بازوها و پایه ها ساخته می شوند. در بیشتر موارد، این ها سیستم های مستقلی هستند که برای پشتیبانی نیازی به اتصال به ساختمان ندارند.

اجزای سیستم را می توان به صورت رول یا از فولاد ساختاری ساخته و همچنین می تواند برای استفاده در محوطه های ذخیره سازی در فضای باز یا در محیط های سخت و گالوانیزه شود.

با بازوهای قابل تنظیم، سیستم های قفسه ای برای نگهداری حتی برخی از سخت ترین اقلام کاربردی هستند. این نوع از سیستم های قفسه انبار ظرفیت بار بالایی را حفظ می کنند و همچنین تطبیق پذیری، دوام و نصب آسان را ارائه می دهند.

سیستم‌های قفسه‌ای به شکل رول یا فولاد سازه‌ای برای پاسخگویی به تعهدات مختلف مانند وزن، اندازه یا فضا در دسترس هستند. این سیستم قفسه لوازم جانبی زیادی را متناسب با نیازهای محصول شما ارائه می دهد.

سیستم های قفسه بند برای موارد زیر عالی هستند: ذخیره اقلام حجیم بلند مانند لوله کشی، الوار، ورق فولادی و حتی قایق. در واقع، هر چیزی که بلند، مسطح، به شکل عجیب و غریب یا کم حاشیه باشد، کاندیدای عالی برای ذخیره سازی قفسه ای است.

مزایای سیستم های قفسه کانتی لوور:

ظرفیت در هر انباری از کار سبک تا کار سنگین متغیر است

ذخیره‌سازی و بازیابی سریع‌تر محصولات سنگین، طولانی یا با شکل عجیبب به کاهش زمان و هزینه حمل کمک می‌کند.

گزینه ذخیره سازی قوی و ایمن، هم در داخل و هم در فضای باز

نصب سریع و آسان

             

الزامات قفسه انبار

نوع قفسه انبار که به بهترین وجه برای انبارها مناسب است، بسته به نیاز متفاوت است و چند فاکتور وجود دارد که به تعیین بهترین گزینه به شرکت شما کمک می کند:

هزینه

فضای کف موجود

ارتفاع سقف انبار

نوع و اندازه پالت

تعداد SKUهای ذخیره شده در هر قفسه

فرکانس دسترسی به پالت

ماندگاری محصول

نیازهای محصول FIFO یا LIFO

تعداد پالت هایی که باید ذخیره شوند

نوع لیفتراک و ارتفاع بالابر

 


ثبت نظر