راه اندازی یک سوپرمارکت (هایپرمارکت) موفق
چهار شنبه, ۳۰ مهر,۱۳۹۹

راه اندازی یک سوپرمارکت (هایپرمارکت) موفق


هنگامی که مشتری به داخل یک سوپرمارکت (هایپرمارکت) میرود, با یک حجم بزرگی از محصولات و برندها روبرو میشود که نوعی سردرگمی در انتخاب و خرید را برایش ایجاد میکند.
این سردرگمی زمانی بیشتر میشود که استرس پارک دوبل اتومبیل خود را نیز دارد, در هنگام خرید با مشتریان دیگر برخورد داشته و عصبانیت و نارضایتی او را بیشتر میکند.
اگر سوپرمارکت دار هوشمند بوده و سیستم کاری خود را بر پایه مشتری مداری تنظیم کرده باشد, فضا را طوری طراحی و چیدمان میکند و شرایط را طوری آماده میکند که مشتری را به سمت بهترین و راضی ترین خرید خود هدایت کند.

حال یک سوپرمارکت (هایپرمارکت) موفق چه ویژگی هایی دارد؟

اول از هرچیز, اولین ویژگی یک سوپرمارکت, موقعیت مکانی مناسب آن در محل, به لحاظ دوری و نزدیکی به منازل, خیابان و ... میباشد. پر واضح است که یک فضای کافی برای پارک اتومبیل های مشتریان از ویژگی های مهم آن است.  
از ویژگی های مکانی یک سوپرمارکت (هایپرمارکت), وسعت و فضای کافی آن برای حضور مشتری در گشت و گذار در سوپرمارکت است.

راه اندازی یک سوپرمارکت موفق

ویژگی های بعدی سوپرمارکت (هایپرمارکت), به فضای داخلی آن مربوط میشود.
اینکه چطور و از چه مدل قفسه بندی فروشگاهی و در چه سایز و اندازه و چیدمانی استفاده کند تا مشتری را در هنگام خرید کمتر دچار زحمت کرده و مانع ترافیک زیاد با سایر مشتریان در سوپرمارکت شود.
باید آگاه باشید که قرار دادن آیتم های یک سوپرمارکت به هیچ وجه اتفاقی نبوده و بعبارتی طراحی و چیدمان باید توسط کارشناسان با تجربه در این کار صورت گیرد.
بعنوان مثال, در قفسه های بالایی برندهای کوچک و کم اهمیت تر قرار میگیرند, اجناس مهم و چیزی که هدف سوپرمارکت برای فروش سریع تر هست در ردیف های دوم و سوم قرار میگیرند که دسترسی به آنها بسیار سریع است.

راه اندازی یک سوپرمارکت موفق


تجهیزات فروشگاهی سوپرمارکت:
باز کردن یک سوپرمارکت, مانند تمامی صنف های دیگر, نیاز به دکوراسیون فروشگاهی خاص خود را دارد.
مثلاً برای نگهداری مواد فاسد شدنی مانند لبنیات, گوشت و پروتئین و غیره نیاز به ویترین و یخچال های مناسب فروشگاهی دارد.
برخی از مواد مانند نان و شیرینی به قفسه نان اختصاصی نیاز دارد.
پیداست که موادی مانند سبزی و میوه باید به  قفسه های مخصوص میوه و سبزی مجهز باشد.
استفاده مناسب از قفسه بندی های فروشگاهی, ملزومات فروشگاهی مورد نیاز مشتری در هنگام خرید, مانند  سبد های خرید و چرخ خرید های فزوشگاهی و غیره ...
بنابرین یک سوپرمارکت (هایپرمارکت) باید از لوازم و تجهیزات مناسب فروشگاهی که برای هر مواد غذایی مناسب بوده و از طرفی راحتی لازم را برای مشتری فراهم میاورد مجهز گردد.

تکنولوژی در سوپرمارکت (هایپرمارکت):
شاید برای خیلی ها در یک نگاه سطحی اینطور به نظر برسد که نیاز یک سوپرمارکت به استفاده از تکنولوژی در چیست.
گسترش تکنولوژی همانطور که در سیستم کاری همه مشاغل موثر بوده و سرعت در آن ملاک اصلی بوده است, در تولید تجهیزات فروشگاهی نیز اثر داشته است. اگر قبلا از لوازمی مانند چرتکه و ترازو و دفتر حساب در محاسبه خرید مشتری استفاده میشد, امروزه از ترازوی دیجیتال, اسکنرهای بارکد خوان, نرم افزارهای حسابداری, دوربین های مدار بسته فروشگاهی, دستگاههای ضد سرقت, دستگاه های پوز برای دریافت های غیر نقدی و همینطور از میز صندوق های پیشرفته استفاده میشود.

عوامل موفقیت راه اندازی راه اندازی یک سوپرمارکت

کارکنان کارازموده:
هر سوپرمارکت موفق به اندازه فروش و وسعتی که دارد نیاز به کارکنانی جهت تسریع خرید مشتری دارد. 
گاهاً که خیلی هم پیش میاید برای خرید های تلفنی مشتری, نیاز سوپرمارکت به این کارکنان بیش از پیش میشود. مخصوصاً وقتی مجهز به وسایل نقلیه مناسب مانند پیک موتوری باشند.
سوپرمارکت باید آموزش کارکنان را در وهله اول کاری مورد توجه قرار دهد. چرا که کارکنان زبردست, سود بیشتری را هم نصیب سوپرمارکت و هم جلب رضایت مشتری میکنند.

ثبت نظر